Notre Dame-i toronyőr - Ima az emberért!
A tegnapi napon volt szerencsém látni a Notre Dame-i
toronyőrt másodszor. Mindképp szereposztás lenyűgöző volt, de más-más élményt
nyújtott.
Quasimodo: Cseh Dávid Péter
Fiatal tehetséges színész, akinél nem éreztem
olyan mélynek a karakter "szenvedéseit". Természetesen jelen voltak a
fájdalom a szégyen a düh és tehetetlenség külső jegyei, de nem érezte az ember azt,
hogy ezeket belül is valójában átéli. Szerintem a valódi átlényegülésnél ez is
fontos része kell, hogy legyen. Alapjában elmondható, hogy jó színészi játékkal
formálja meg karakterét, de van hova fejlődnie még. Erre viszont még bőven van
ideje hisz pályája elején áll és indulásnak nagyon nehéz főszerepet kapott.
Szóval jár a taps neki. Csak így tovább!
![]() |
Cseh Dávid Péter |
Veréb Tamás Úgy érzem ezzel a karakterrel
és főszereppel Tomi nagy népszerűségre és ismertségre tett szert. Nem is minden
alap nélkül. Remekül formálja meg a visszamaradt, nagyothalló és testileg is
torz Notre Dame harangozóját, Quasimodot.
Nála jobban éreztem a karakter mélységét, az átszellemülést, az érzelmek
meg és átélését. Úgy érzem előtte is hosszú és szép karrier áll.
Mindkettőjüknél felfedezhető volt, hogy ha rövid
időre is, de elfelejtkeztek a főszereplő testi korlátairól. Eltűnt a lábhúzás,
az eltorzult testtartás. Elmaradt a néha érthetetlen beszédhiba is. Ami érthető hisz két fiatal színészről van szó
és egy ilyen szerepben maradni 3 órán keresztül lássuk be embert próbáló
feladat. Így ezekről az apróságokról most el is tekintek.
![]() |
Veréb Tamás |
Esmeralda: Fekete – Kovács Veronika
Ebben a szerepben láttam őt először így azt hiszem,
pártatlanul tudok írni róla. Úgy érzem ezt a szerepet neki találták ki.
Könnyed, finom mozdulatok jellemezték. Tudott nagyon nőies és olyakor harcos
amazon is lenni. Nem volt sok, de kevés se. Megtalálta azt a hangot, amit az
adott szituáció megkívánt. Három férfi között egyensúlyozott, Qouasimodo,
Phoebus és Frollo. Bár egyértelműek a helyzetek senkit nem akar megbántani.
Quasimodot kedveli és kimenti a tömeg karmaiból, igaz szerelmet Phoebus iránt
táplál csak és Frollo ajánlatát egyértelmű, hogy visszautasítja hisz őt szívből
gyűlöli az elejétől fogva. Ebből kifolyólag sorsa, jövője előre látható, előre elrendeltetett.
Gubik Petra:
Nehéz a dolgom, mert őt más szerepben is volt szerencsém
látni. Esmeraldához nekem kicsit harsány, igen a mondhatják a cigánylány
szerepe ilyen, de nekem sokszor volt túlzó, erőltetett nála pld az, hogy kissé
cigányosan szólaljon meg. A daloknál is észrevehetően több volt, hangos, éles, hangszín
szinte bántotta az ember fülét. Mint szerepet jól alakított és talán majd az
idő előrehaladtával fel tud nőni ehhez a szerephez is.
![]() |
Gubik Petra |
Claude Frollo: Szabó P. Szilveszter
Nehéz szavakba önteni az ő játékát. Mint színész
ebben is zseniális a negatív karakter megformálásában. A darab alatt végig
hozza a tőle elvárt rideg, komor, elérhetetlen Frollot akiből megláthatjuk pár
jelenetben a Férfit, aki őrült harcot vív önmagával a felszentelt énjével. Esmeralda
szerelméért. Szilveszter falakat rengető, csodálatos hangjával mindez kiteljesedik
a Tűzörvény című számba. A szám alatt tapintható a közönség soraiban a csend és
a feszültség. A Szent vagy a Férfi ember győz vajon ebben a csatában.
Mindeközben tudjuk Frollo saját keresztjének telikinti Quasimodot saját öccse
halála miatt. Ez a lelki teher is végigkíséri a darabban ráadás kínként rakódva
a többi súlyra. A végén rájövünk Frollo sem tudja megváltoztatni önmagát ez is
az egyik oka végzetének.
![]() |
Szabó P. Szilveszter |

Phoebus, de Martin kapitány: Kocsis Dénes
A hazatérő katona, akit kísértenek halott társai.
Királya utasítására a Notre Dame-i őrséghez csatlakozik. Majd Frollo utasítására
főparancsnok lesz. Végzetét Esmeralda megjelenése hozza el neki is. Beleszeret
a szép cigánylányba, aki viszonozza az ifjú katona érzéseit. Mindeközben Frollo
is komoly érzéseket táplál a lány iránt aki Esmeralda teljes szívéből gyűlöl. Esmeralda
üldözése közben megtagadva Frollo parancsát ő is kitaszítottá válik, és a
cigányokhoz csapódik. A két fiatal szerelme beteljesületlen marad, mint Rómeó
és Júliáé.
![]() |
Kocsis Dénes |
Clopin Trouillefou: Mészáros Árpád Zsolt
A cigányok királya. A Disney verzióban ő a
történet mesélője és amint megfigyelhető itt is ő az, aki végig vezeti a nézőt
a történeten. . Ő a bohém-ravasz cigányvezér, a legdögösebb számokat elővezető
Clopin.
Nincs könnyű dolga hisz maga is részese ennek az
egésznek. Próbálja óvni és vezetni népét köztük Esmeraldát is, de nincs könnyű
dolga a szertelen, szerelmes lánnyal. Nem egyszer menti őt ki Frollo karmai
közül. Szerintem a nehezebb szerepek egyike, de Mészáros Árpád Zsolt a maga
temperamentumával, elsöprő személyiségével és fantasztikus hangjával el tudja hitettetni
a nézővel, hogy ő valójában az, akit megformál. Gratulálok! Ez a szerep nagyon
megtalált.
![]() |
Mészáros Árpád Zsolt |

Frederic Charlus hadnagy: Gömöri András Máté
Aprócska szerep mégis sok mondanivalóval. A barátságról, ami semmivé
válik akkor, amikor az egykori jóbarát bajba kerül. A pillanatnyi jótettekről
amikor, Esmeraldát és Phoebust a börtönben kötelékek nélkül hagyja hajnalig. Végül,
de nem utolsó sorban a vak hitről, amit tűzön-vízen át követ nem kérdőjelezve
meg annak voltát egy olyan embertől, akiről tudni lehet, hogy a vak gyűlölet vezéreli
csupán, Frollotól. A darab egészében a szerepében tudott maradni. Rezzenéstelen,
kifejezéstelen arccal, és egyenes tartással.
Aztán ott
vannak még az előadás apróbb szereplői, akik úgyszintén nem elhanyagolhatók. A vízköpők,
akik végig hű társai és tanácsadói Quasimodonak. Szent Aphrodisius – Csuha Lajos,
akinek a nevével igencsak megküzd a főszereplő /Szent Afrodiziákumnak hívva/ nem
kevés vidám pillanatot csempészve az előadásba. Külön köszönet illeti meg a
tánc és balettkart és természetesen a darab karmesterét, aki nélkül a zene nem
szólalna meg olyan szépen és válna egésszé a mű.
"Ki
dönti el, ki lesz ember vagy szörny?"
„Pár évvel később a katakombákban két
csontvázat találtak. Az első egy fiatal nőé volt. A másik egy férfié, akinek a
gerince teljesen eltorzult. A férfi olyan szorosan ölelte a nőt, hogy amikor
megpróbálták elválasztani a két csontvázat egymástól, a férfi csontváza porrá
omlott szét!”
Pár
gondolat a végére. A két szereposztás közül a másodikban /Veréb Tamás/ azt
vettem észre, hogy pár rész kimaradt, amit vártam volna az első után. Az okát
nem tudom.
Mindkét
előadás más – más érzelemvilággal dolgozott és közvetített a néző felé. Veréb
Tamásnál jobban átjöttek az érzések, nagyobb érzelemvilággal játszott. Cseh
Dávidnál ezeket nem annyira lehetett észrevenni. Esmeraldánál szinte ugyanezt
tapasztaltam. Veronika lágyabb, finomabb mozdulatokkal dolgozott, Petra nekem
néhol túlzó volt és a hangja is az adott pillanatban túl harsánynak, élesnek
tűnt.
Igaz
felnőtt musical méghozzá olyannyira, hogy a történet szörnyének, vagyis
Quasimodónak az alakítóját egyenesen a színpadról „hívják” életre. Miután
láthatjuk Frollo testvérének lázadását, halálát és azt amint egyszem
torzszülött gyermekét Frollóra bízza. A jóvágású Veréb Tamás/Cseh Dávid Péter civilből öltözik
át és görnyed egyszersmind torz alakká, beállva az egészestés játékba.
Összeségében
mind a két előadást élveztem. Mindkettő egyedi, mindkettő más. Aki teheti,
menjen el és nézze meg maga is. Én tiszta szívből ajánlom! A szereposztás felől
pedig mindenki döntsön a saját ízlése szerint. Én a magam érzéseit,
tapasztalatait próbáltam szavakba önteni. Amennyiben segítettem valakinek a
döntésben annak örülök.
Köszönöm,
hogy elolvastad!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése